Scrum
Jacek Wieczorek

Jak utrzymać timebox na Daily Scrum?

Limity czasowe dla wszelkiego rodzaju aktywności w Scrumie potrafią sprawiać nie lada problem. Szczególnie w nowych zespołach problematyczne jest przeprowadzenie Daily Scruma w ciągu 15-minutowego timeboxa. Utrzymanie reżimu czasowego może być wyjątkowo trudne w zespołach, dla których praca z timeboxem jest czymś nowym. Przyzwyczajenia wyniesione z kiepsko moderowanych spotkań, również nie pomagają w zrozumieniu idei działania pod presją upływającego czasu. Na szczęscie istnieje kilka prostych technik, które wspomagają zespół w utrzymaniu 15-minutowego ograniczenia czasowego – oto kilka z nich: regularne informowanie o upływającym czasie – prosta, nieinwazyjna technika, polegająca na uświadamianiu zespołu, że czas upływa nieubłaganie. Scrum Master może co 5 minut o

Czytaj dalej »
Techniki
Jacek Wieczorek

Naprawdę szybkie szacowanie Rejestru Produktu

Planning poker jest świetną techniką estymacji zadań, jednak dosyć czasochłonną. Osiągnięcie przez zespół porozumienia, co do złożoności konkretnego zadania, wymaga czasu. Szacowanie Rejestru Produktu planning pokerem, który składa się z kilkudziesięciu elementów, zajęło by co najmniej kilka godzin. Co zatem zrobić, jeśli mamy duży Rejestr Produktu pozbawiony estymat i chcemy szybko je uzyskać? Jest na to prosty i sprawdzony sposób, wymagający zaangażowania całego zespołu, jednak efekty można uzyskać w czasie krótszym niż godzina. Co potrzebujemy? duże pomieszczenie czyste kartki papieru z naniesioną skalą szacowania wydrukowane bądź spisane elementy Rejestru Produktu na oddzielnych kartkach pisaki / długopisy Jak przebiega szybkie szacowanie Rejestru

Czytaj dalej »
Techniki
Jacek Wieczorek

Dot voting, czyli nadawanie priorytetów głosując kropkami

Podczas Retrospektyw, często dochodzimy do momentu, kiedy konieczne jest wybranie obszarów, nad których poprawą zespół będzie pracował w kolejnych Sprintach. Skutecznie przeprowadzone spotkanie powinno zaowocować dużą liczbą pomysłów, spośród których trzeba wybrać kilka najważniejszych. Możemy podejść do tego problemu w różny sposób, na przykład nadając priorytety pomysłom. Istnieje jednak inny, bardzo prosty sposób, który dodatkowo silnie angażuje zespół, a mianowicie – głosowanie kropkami (ang. dot voting). Co potrzebujemy? duże arkusz papieru, najlepiej z możliwością przyklejenia na ścianę (ew. tablica suchościeralna) pisaki / długopisy Jak przebiega dot voting? Przedstawiamy zespołowi listę pomysłów (usprawnień, obszarów, scenariuszy, itp.) które zostały wypracowane podczas Retrospektywy

Czytaj dalej »
Techniki
Jacek Wieczorek

Pomysł na Retrospekcję Sprintu – technika 4L

Przeglądając ostatnio zagraniczne blogi, trafiłem na ciekawą technikę przeprowadzenia Retrospekcji Sprintu, nazwaną przez autorkę The 4L’s. Ta pozornie prosta technika przeprowadza retrospekcji potrafi dać naprawdę ciekawe rezultaty, ze względu na odpowiednio dobrane słowa, które zachęcają do spojrzenia na przeszłość z różnych perspektyw. Lekko zmodernizowaną wersję tego ćwiczenia znajdziecie poniżej: Co potrzebujemy? cztery duże arkusze papieru, najlepiej z możliwością przyklejenia na ścianę cztery bloczki kartek samoprzylepnych w różnych kolorach pisaki / długopisy Jak przebiega Retrospektywa? Przygotowujemy cztery duże arkusze papieru i wpisujemy na górę każdego arkusza odpowiedni nagłówek, tworząc obszar, na którym chcemy się skupić: podobało mi się… (Liked) nauczyłem się…

Czytaj dalej »
Techniki
Jacek Wieczorek

Pociski smugowe, czyli szybkie dostarczanie wartości

Zanim internet zawitał na stałe do naszych domów, zamiast grania online spotykaliśmy się we własnych domach i używając techniki gorącego krzesła spędzaliśmy czas grając w proste, ale strasznie miodne gry. Jedną z takich gier, przy których spędziliśmy setki godzin, była gra Scorched Earth. Zasada była prosta – każdy gracz ma swój czołg, którym wystrzeliwał pocisk w pozostałych graczy. Wygrywał ostatni pozostały na placu boju. Celowanie odbywało się poprzez ustawienie kąta strzału oraz jego mocy. Charakterystyczna była smuga, która powstawała po wystrzale. Pozwalała ona precyzyjniej wycelować w kolejnej turze. Jej brak znacząco utrudniał grę i zmniejszał celność graczy. Pociski smugowe w programowaniu Pociski smugowe bywają wykorzystywane

Czytaj dalej »