Techniki
Jacek Wieczorek

MoSCoW – szybkie nadawanie priorytetów

Pracowałem ostatnio z Zespołem nad nowym, dużym produktem. Oczekiwania Właściciela Produktu oraz interesariuszy były ambitne, jednak dopiero niedawno zostały urealnione przy pomocy Zespołu Scrumowego, który przyglądnął się zadaniu i zaproponował bardzo zgrubne estymaty dla konkretnych obszarów. Wstępne szacunki pokazały, że cały zakres prac może być gotowy za pół roku. Był to kubeł zimnej wody dla interesariuszy. Jeśli by spojrzeć na wymagania, wszystkie zdawały się jednakowo istotne. Trudno było dostrzec obszary, z których łatwo moglibyśmy zrezygnować. By temu zaradzić, wraz w Właścicielem Produktu zorganizowaliśmy spotkanie, na którym poprosiliśmy interesariuszy, aby wybrali wymagania, które: muszą zostać spełnione i bez których pierwsze wdrożenie

Czytaj dalej »
Techniki
Jacek Wieczorek

Pomysł na Planowanie Sprintu – praca w grupach

Najczęstszym zaobserwowanym przeze mnie sposobem na przeprowadzenie drugiej części Planowania Sprintu jest następujący scenariusz: Scrum Master wspomaga Zespół Deweloperski, który pracując jako jedna całość, przygotowuje plan wykonania Sprintu. Po kilkudziesięciu planningach przeprowadzonych w ten sposób, można zaproponować alternatywne podejście planowania, aby spotkanie to nadal było przyjemnym sposobem na przygotowanie się do Sprintu, a nie nudnym i powtarzalnym obowiązkiem. Jaki jest pomysł na drugą część Planowania Sprintu? Planowanie Sprintu w grupach. Co potrzebujemy? wydrukowane lub rozpisane na kartkach Historie Użytkownika bloczek kartek samoprzylepnych kilka kartek A4 kilka pisaków/długopisów pomieszczenie ze stołami Jak przebiega Planowanie? Dzielimy Zespół na dwie grupy Zadania wstępnie przyjęte na

Czytaj dalej »
Techniki
Jacek Wieczorek

Drugie dno szacowania

Większość osób nie lubi szacować pracy. Uzyskane wyniki bardzo często bywają błędne, stąd wielu z nich nie widzi większego sensu w szacowaniu, skoro finalnie i tak okazuje się to wyłącznie spekulacją. Idąc dalej, obawa przed możliwością niewywiązania się z obietnicy powoduje, że mało kto lubi odpowiadać na pytania o czas potrzebny na wykonanie pracy. Warto dostrzec jednak drugie dno szacowania, a mianowicie okazję do wymiany oraz pogłębienia wiedzy dotyczącej konkretnego zagadnienia. Korzyść ta jest szczególnie wyraźnie widoczna w samowystarczalnych, interdyscyplinarnych zespołach. Jak to wygląda w praktyce? Dowolne wymaganie poddawane jest szacowaniu na dwóch poziomach: Historii Użytkownika (wysokopoziomowe), oraz zadań technicznych (niskopoziomowe).

Czytaj dalej »