Przemyślenia
Jacek Wieczorek

Jak Scrum Master współpracuje z Product Ownerem?

Pisałem w ostatnim wpisie o tym, jak niewłaściwe zrozumienie słowa coaching, może mieć negatywny wpływ na relację pomiędzy Product Ownerem a Scrum Masterem. Zaproponowałem też bardzo ogólnie kilka pomysłów na to, jak te dwie role mogą współpracować ze sobą. W dzisiejszym wpisie chciałbym rozwinąć te punkty o konkrety, które przedstawią, jak może taka współpraca wyglądać w praktyce. Całość opieram na moich moich własnych doświadczeniach współpracy z Product Ownerami jako Scrum Master oraz Agile Coach. Na czym może polegać taka współpraca?

Czytaj dalej »
Przemyślenia
Jacek Wieczorek

A Ty jak mocno kołczujesz swojego Product Ownera?

Rozmawiałem jakiś czas temu ze Scrum Masterem u klienta. Kiedy podsumowywał on swoje dokonania oraz rzeczy, które mógł zrobić lepiej, to wspomniał, że: “gdyby mógł cofnąć czas, to mocniej kołczował by Product Ownera”. Inna sytuacja. Jestem na konferencji. Podczas sesji Open Space grupa osób doradza młodemu Sccrum Masterowi jak radzić sobie z problematycznym Product Ownerem. W końcu z tłumu pada porada: “No wygląda na to, że musisz go zacząć mocniej kołczować” Zacząć. Mocniej. Kołczować. Wielokrotnie spotykam się z takim określenie, pisałem już o tym kiedyś na Twitterze. Być może to tylko niefortunna konstrukcja. Być może to tylko pewne uogólnienie i

Czytaj dalej »

Kilka przemyśleń po sprzedaniu 1000 egzemplarzy książki

W kwietniu sprzedał się 1000 egzemplarz książki. Przyznam, że nie spodziewałem się osiągnąć takiego wyniku w 8 miesięcy. Celowałem w tysiąc egzemplarzy w rok — i taką właśnie estymatę podałem telefonicznie Michałowi Bartyzelowi, przy okazji jednej z rozmów na temat wydawania książki. Oczywiście, trudno porównać ten wynika z liczbami, po które sięgnęli inni niezależni autorzy, bo Ci sprzedali po kilka, kilkanaście lub kilkadziesiąt tysięcy sztuk. Żeby sprzedawać dużo, trzeba mieć zbudowany zasięg – a tego nigdy nie miałem. Uogólniając, tysiąc osób czytających prywatnego bloga, tysiąc znajomych na Facebooku, tysiąc połączeń na LinkedIn, niecałe 600 osób śledzi mój profil na Twitterze.

Czytaj dalej »
Software house
Jacek Wieczorek

Jak budować zaufanie z klientem w Scrumie?

Zaufanie to podstawowy element każdej współpracy, bez znaczenia czy pracujemy z klientem wewnętrznym czy zewnętrznym. Gdy myślę, czym jest dla mnie zaufanie w biznesie, do głowy przychodzą mi takie pojęcia jak partnerstwo, otwartość, przejrzystość, mówienie prawdy czy poczucie bezpieczeństwa. W tym wpisie podzielę się sprawdzonymi sposobami na to, jak wzmacniać zaufanie, wykorzystując do tego celu to, co “z pudełka” dostarcza nam Scrum.

Czytaj dalej »
Przemyślenia
Jacek Wieczorek

Twoi ludzie to misjonarze czy najemnicy?

Czytam ostatnio książkę “Inspired”, na którą natrafiłem przypadkiem, czytając bloga o budowaniu produktów Silicon Valley Product Group. Lektura tej książki to obowiązkowa pozycja dla każdego, kto tworzy nowoczesne produkty i chciałby zrozumieć, jak robią to najwięksi gracze, tacy jak m.in. Apple, Netflix, Facebook czy Tesla. O książce być może napiszę więcej innym razem, natomiast w tym wpisie chciałbym się skupić na ciekawym cytacie autorstwa Johna Doerra, szanowanego inwestora z Doliny Krzemowej: “We need teams of missionaries, not teams of mercenaries” Czyli, po polsku mówiąc, potrzebujemy zespołów misjonarzy, a nie najemników. Gdy pomagam klientom usprawniać sposób, w jaki budują produkty, wielokrotnie

Czytaj dalej »