Techniki
Jacek Wieczorek

Drugie dno szacowania

Większość osób nie lubi szacować pracy. Uzyskane wyniki bardzo często bywają błędne, stąd wielu z nich nie widzi większego sensu w szacowaniu, skoro finalnie i tak okazuje się to wyłącznie spekulacją. Idąc dalej, obawa przed możliwością niewywiązania się z obietnicy powoduje, że mało kto lubi odpowiadać na pytania o czas potrzebny na wykonanie pracy. Warto dostrzec jednak drugie dno szacowania, a mianowicie okazję do wymiany oraz pogłębienia wiedzy dotyczącej konkretnego zagadnienia. Korzyść ta jest szczególnie wyraźnie widoczna w samowystarczalnych, interdyscyplinarnych zespołach. Jak to wygląda w praktyce? Dowolne wymaganie poddawane jest szacowaniu na dwóch poziomach: Historii Użytkownika (wysokopoziomowe), oraz zadań technicznych (niskopoziomowe).

Czytaj dalej »
Scrum
Jacek Wieczorek

Krótkie Sprinty w Scrumie

Preferujemy krótkie lecz intensywne dystanse. Sprinty trwają jeden tydzień. Odpowiada to zarówno Właścicielowi Produktu jak i Zespołowi Deweloperskiemu. Nie jest to jednak najpopularniejsza długość iteracji. Często słyszę głosy: „Wydłużyliśmy sobie Sprint z jednego do dwóch tygodni. W jednotygodniowym Sprincie nic sensownego nie potrafimy oddać.” Uważam, że nic tak nie uczy zwinnego podejścia, jak podejmowanie wyzwania oddawania małych przyrostów w krótkim okresie czasu. Dlaczego, skoro nie potrafimy napisać software’u w tydzień, ma się to nam udać w dwa tygodnie? Poniższy cytat Mike’a Cohn’a z książki „Succeeding with Agile: Software Development Using Scrum” podsumowuje powyższe rozważania i mocno działa na wyobraźnie: „Learning

Czytaj dalej »