Scrum
Jacek Wieczorek

Scrumowa checklista każdego Scrum Mastera

Trzy główne filary Scruma to przejrzystość, inspekcja oraz adaptacja. W dużym uproszczeniu oznacza to konieczność systematycznej oceny prowadzonych działań oraz wprowadzania usprawnień. Pomocnym narzędziem w tym przypadku będą wszelkiego rodzaju listy kontrolne, których przeanalizowanie pozwala zastanowić się nad kondycją Scruma w naszym środowisku. Mogą być też przydatnym narzędziem w rozwoju świadomego Scrum Mastera. W internecie bardzo łatwo można znaleźć kilka tego rodzaju list. Poniżej parę najbardziej popularnych: The unofficial Scrum Checklist by Henrik Kniberg– chyba najbardziej znana i najczęściej używana lista, sensownie podzielona na obszary, pozwala przyglądnąć się Scrumowi na rożnych poziomach, uwzględniając również rekomendowane, choć niewymagane praktyki Joe’s Unofficial

Czytaj dalej »
Scrum
Jacek Wieczorek

Ile trwają zdarzenia Scrumowe w zależności od długości Sprintu?

Często spotykam się ze stwierdzeniem: „Jak możecie pracować w jednotygodniowych Sprintach? Przecież na same spotkania tracicie cały dzień!” Wiem, że nie jest łatwo oddać działające oprogramowanie w trakcie krótkich Sprintów. Nie wiem jednak skąd przekonanie, że wydłużenie czasu trwania Sprintu spowoduje, że będziemy mieć więcej czasu na pracę. DŁUGOŚC SPRINTU CODZIENNY SCRUM PLANOWANIE PRZEGLĄD RETROSPEKCJA % CZASU 1 tydzień 15 min 2h 1h 45 min 14% 2 tygodnie 15 min 4h 2h 1,5h 14% 4 tygodnie 15 min 8h 4h 3h 14% Proporcjonalnie, czas spędzany na ograniczone czasowo zdarzenia Scrumowe jest przecież taki sam. Photo by Immo Wegmann on Unsplash  

Czytaj dalej »
Scrum
Jacek Wieczorek

Krótkie Sprinty w Scrumie

Preferujemy krótkie lecz intensywne dystanse. Sprinty trwają jeden tydzień. Odpowiada to zarówno Właścicielowi Produktu jak i Zespołowi Deweloperskiemu. Nie jest to jednak najpopularniejsza długość iteracji. Często słyszę głosy: „Wydłużyliśmy sobie Sprint z jednego do dwóch tygodni. W jednotygodniowym Sprincie nic sensownego nie potrafimy oddać.” Uważam, że nic tak nie uczy zwinnego podejścia, jak podejmowanie wyzwania oddawania małych przyrostów w krótkim okresie czasu. Dlaczego, skoro nie potrafimy napisać software’u w tydzień, ma się to nam udać w dwa tygodnie? Poniższy cytat Mike’a Cohn’a z książki „Succeeding with Agile: Software Development Using Scrum” podsumowuje powyższe rozważania i mocno działa na wyobraźnie: „Learning

Czytaj dalej »