Scrum Master kojarzony jest zazwyczaj z Zespołem. Mówiąc precyzyjniej, z Zespołem Deweloperskim. Pomaga w zrozumieniu Scruma, w prowadzeniu spotkań, usuwa blokady, załatwia zależności zewnętrzne, chroni Zespół od wszelkiego rodzaju zakłóceń. Dokładnie w ten sposób jest postrzegany najczęsciej zakres obowiązków Scrum Mastera.
Łatwo w tym całym zamieszaniu zapomnieć o Właścicielu Produktu. Uważam, że odpowiednia osoba na tym stanowisku potrafi wyciągać Zespół na wyżyny możliwości. Analogicznie, słaba osoba jest w stanie obniżyć morale Zespołu i pociągnąć go za sobą w dół.
Dlatego tak ważna jest codzienna praca z Właścicielem Produktu. I nie chodzi tutaj bynajmniej o rozmowę w stylu „jak było wczoraj na grillu”, tylko o konkretną porcję merytorycznych pytań dotyczących ubiegłej, bieżącej oraz planowanej pracy. Potrzebuje on – tak jak i Zespół Deweloperski – wsparcia ze strony Scrum Mastera.
Przykładowe formy wsparcia Właściciela Produktu przez Scrum Mastera:
- dawanie informacji zwrotnej na temat podejmowanych działań
- rozmowy na temat dalszego rozwoju produktu
- dyskusje dotyczące efektywności oraz zaangażowania Zespołu Scrumowego (tak, dotyczy to także działań Scrum Mastera oraz Właściciela Produktu)
- pomoc w dogłębnym zrozumieniu agile’a
- dialog o oczekiwaniach środowiska w stosunku do jego roli
- wsparcie wiedzą dotyczącą mechanizmów Scrumowych
Jak widać, form aktywności nie brakuje. Dużo inspirujących pomysłów można znaleźć w książce Lyssy Adkins „Coaching Agile Teams”, o której niedawno pisałem na blogu. Warto zaplanować sobie codziennie czas przeznaczony wyłącznie na to zadanie.
A Ty jak często rozmawiasz ze swoim Właścicielem Produktu?
3 odpowiedzi